Gode treningstips

by Roger

Mange som vil komme i form sliter med å motivere seg i starten. Da er det viktig at man ikke starter for hardt. Det er best å begynne med forsiktig trening, som en rask spasertur hver dag. Når man kommer i bedre form, kan man begynne å jogge, eller øke lengden på spaserturen.

I starten er det viktig å huske at det er bedre å trene litt hver dag enn å samle opp all treningen i en stor økt en gang i uka. En halvtimes spasertur gjør underverk for personer som ikke er vant til å bevege seg. Som regel er det slik at når man venner seg til å trene, får man lyst til å trene enda mer. Det merkes spesielt når man kjenner effekten av treningen både på kropp og sinn.

I tillegg til å trene jevnlig, er det viktig å spise sunt. Man må følge en balansert diett. Slankekurer og ekstremdietter kan virke på kort sikt, men det er mye bedre å gjøre en langsiktig og mindre radikal endring i kostholdet. Ofte er det ikke store endringer som skal til, og man trenger slett ikke å kutte ut alt som heter god mat. Det handler bare om å spise en riktig mengde. En balansert diett kan kombineres med kosttilskudd som for eksempel øker vektnedgangen gjennom å øke forbrenningen. Man kan kjøpe diettkapsler flere steder. På nettsiden Swiss Clinic finner man deres diettpiller, som passer for den som trener og vil gå ned i vekt.

Selv med kombinasjonen trening og sunt kosthold må man være tålmodig. Effekten av trening kommer ikke med én gang, og da er det viktig å holde motivasjonen oppe selv om man ikke synes man merker effekten de første ukene. Dersom man er tålmodig og fortsetter den sunne livsstilen, kommer effekten etter hvert.